venerdì 14 gennaio 2011

La Mascarade di Remanzâs

Simpri in teme di Carnâvâl us lassìn une une piçule introduzion storiche a la mascarade di Remanzâs, e une poesie che i fruts a contavin une volte lant a tor par lis fameis.

La Mascarade di Remanzâs
La Mascarade e je un apontament storic pal comun di Remanzâs e si da dongje, cun grant rivoc, za dal 1921 te forme di sfilade di cjars alegorics. Ma za prime di chê date, la ultime domenie di carnevâl, la int di Remanzâs si cjatave in place par viodi i doi cjars di Carnevâl e di Cuaresime e par scoltâ i doi personaçs che, cun ironie e spirt si cjolevin vie e, cun batudis che a tocjavin i fats dal paîs, a fasevin ridi la int.
Tal 1929 e je jentrade a fâ part de fieste ancje la mascare di Bocâl, pensade dal miedi condot di Remanzâs di chê volte, il dotôr Ferruccio del Fiorentino. La mascare e jere vistude te tipiche maniere furlane, cun scarpets, cjalçuts blancs, bregons neris o maron a mieze gjambe, cjamese blancje e un gjilè di vilût neri o ros, un cjapiel neri cu la gale rosse e, par finî, un bocâl piturât sù pe schene. Bocâl, dopo vê zirât pes stradis dal paîs, al rivave in place e li al tacave il so discors, criticant il malcostum e dant fûr a dute la popolazion i siei “sans” rimiedis.
Par agnorums, la mascare di Bocâl e divertive il grant public che al rivave a Remanzâs di dut il Friûl. Lis sôs batudis umoristichis a son racueltis in libruts stampâts par chê ocasion e, tra i autôrs, si cjate ancje cualchi personaç impuartant de leterature furlane tant che pre Josef Marchet, pre Domeni Zanier e il mestri Zuan Duche.
Vuê l'apontament tradizionâl al è ancjemò une vore preseât e la fieste e va indevant par doi dîs cun spetacui teatrâi, musiche, animazion pai fruts e cu la storiche sfilade dai cjars alegorics che si dan dongje di dute la regjon e ancje dal Venit.
Tant che tradizion, l'ultin cjar a sfilâ al è propit chel di Bocâl che, acompagnât des musichis e dai bai dal grup folcloristic “Chei dal Bocâl” si prepare a cjatâsi cun Cresime, vâl a dî la Cuaresime.
Cun jê al inmanee i “tarlecs” satirics che, cun batudis finis che a cjapin ispirazion dai fats sociâi e politics dal ultin an, a ironizin sui personaçs de politiche locâl, regjonâl e taliane.
Cussì al sucêt chest an, e ancjemò al sucedarà par cuissà trops agns...fin cuant che la int e larà indevant a gjoldi di chest moment di grande socialitât e di ritualitât publiche.

Carnevâl e Cresime
Carnevâl:
“Dontre vignîso fûr,
palide e muarte,
secje come une puarte!
Dontre seiso?
Ce vûl dî e ce no veiso
Che a vignîs dute pendant
Fasîsi il cûl indenant
E contaimale juste!
Mi plasaressis sane e robuste
E alegri intun
Come la stagjon da l’Unvier in puarte
Ma vo’ sis cuasi muarte
No vîs ne spirt ne flât
Sîs come un puar malât
Che al tire il pît!
Cjalaitmi me che o soi pulît, galant
A passi il timp balant
La gnot e il dì
Ma jo di fan no vuei murî
A mangji matine e sere a panse plene
Fritulis, vidiel, arost e bon cjapon su la me taule
Ma vo Madone Paule
Cul vuestri don etâl
Alçaresiso il bocâl
Dut ce che a mi mi vanze
No varessis la pance cussì sclagne!”
Cresime:
“Ma va là, va là Carnevalat
passût e mat come un purciel
Cemût podîso vê çurviel
e mancul pôc judizi
Al to caprici a son sogjets
Lu sai ben che al è un gran pies
E gran camarade
Si bute su la strade di Lignan
Temerari e rogan
La cause di ogni dan
E di ogni ruine.”

Carnevâl:

“Cjalaile la pedane
che e ven cu la braùre
Difati mi fâs pôre
Secje, nere, brute, distrute
No à ne piel ne vues
E i salte sore ues
Di vîl e pesent
Ma Diu che al è clement
Al fâs vignî la vrae in mieç al gran.”
Cresime:
“Va là, va là Carnevalat
Che a tu âs plens ancje i bregons
Di chei puars macarons »
Carnevâl:
“Ma va là, va là Cresime
che tu sês simpri pai barcons a spietâ li renghis e i sardelons!”


Note:
Jessint gjavade di une interviste, la poesie non je precise, ni par grafie, ni par completece e significât, se cualchidun al à la forme juste che nus a la mandi.

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